zaterdag 4 april 2015

Vrolijk pasen, met of zonder gluten


Zijn we door ons gemanipuleerde en chemisch geknutselde voedsel steeds meer intolerant aan het worden voor gluten of koemelk?

Is de kwaliteit van ons voedsel zo verslechterd in de afgelopen jaren dat er steeds meer mensen ziek worden van het eten van brood of melkproducten?


Op internet lees ik dat tarwe een chronisch gif is en dat er sinds de jaren '70 mee gekruist is zodat er nieuwe eigenschappen aan het graan zijn toegevoegd die niet goed voor je zijn. Maar op een andere site lees ik weer dat dit klinkklare nonsens is, en er geen enkel wetenschappelijk bewijs voor te vinden is. Afgelopen donderdag was in het programma Keuringsdienst van Waarde te zien hoe de commercie handig inspeelt op de aversie van mensen tegen gluten, ook als ze er helemaal geen nare gevolgen van ondervinden. Er is nu zelfs glutenvrij bier, twee keer zo duur als normaal bier. En glutenvrij waterijs. En glutenvrije ananas, maar dat bestaat eigenlijk niet, vertelde een woordvoerder van een grootgrutter. Maar ze verkopen het wel ‘omdat er vraag naar is’.


Ik ben geen voedseldeskundige. Maar het houdt me wel bezig. Omdat ik kok ben. En voor groepen kook die een retraite komen doen (op de Noorder Poort in Wapserveen). En omdat ik merk dat het aantal mensen dat een dieet heeft in de afgelopen drie jaar vervijfvoudigd is. En het me een beetje boven het hoofd groeit.







Dus vraag ik me af hoe het komt dat het zo'n enorme vlucht heeft genomen met die diëten. Ik heb er geen antwoord op.  Op de Noorder Poort hebben we noodgedwongen de regel ingevoerd dat er alleen met diëten rekening wordt gehouden die door een reguliere arts zijn voorgeschreven. Dat scheelt voor mij als kok, een hele hoop.


Misschien komt er ooit een tijd dat er 'glutenvrije meditatie-retraites' gehouden worden. Of lactose-arme zitweekends.' Vooralsnog bestaat dat naar mijn weten nog niet. 


Dit paasweekeinde kook ik voor een groep van dertig mensen. Twee mensen met een dieet. Ik ga een lekker paasontbijt maken op Tweede Paasdag. Met zelfgebakken paasbrood van biologische meel. En eieren van kippen die vrij rondlopen.  

En een mandje apart voor de diëten. Hopelijk wordt het een vrolijk passen voor iedereen! Ook als je allergisch voor gluten bent...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten