donderdag 16 april 2015

De wereld gaat aan hebzucht ten onder

 De wereld gaat aan hebzucht ten onder. En is er nu niemand die ook maar 5 seconden zich bedenkt dat het eigenlijk allemaal nergens op slaat? "

Dat zei Jan Bor in de inleidende film van de driedelige documentaire  ' de drie vergiften' van de Boeddhistische omroep, die vorige week zondag uitgezonden werd. Vanmiddag is de herhaling van de inleidiende film over dit drieluik. En ze ziijn allemaal erg de moeite waard om te gaan bekjken.  
Ik was het met Jan Bor  eens. Al die schrijnende beelden van mensen die honger lijden, en tegelijkertijd astronomisch hoge salarissen voor mensen die al rijk genoeg zijn. 

Hebzucht wordt in het boeddhisme een vergif genoemd.  
En ja, dat is ook  overduidelijk om ons heen te zien, vind ik.  Dat het een vergif is.  En ook dacht ik, toen dat  in het nieuws kwam van die ABN topmanagers:   "Zouden ze zelf niet het idee hebben dat ze al genoeg verdienen, dat ze misschien beter wat zouden kunnen delen met anderen die het veel harder nodig hebben?" 






Maar als ik wat dieper doordenk, gaat het daar eigenlijk niet om.   Natuurlijk slaat het helemaal nergens op, die hebzucht, maar het heeft ook geen zin om met je vinger naar anderen te wijzen. De enige die je kunt veranderen ben je zelf.  En de enige rijkdom die je kunt vergaren is je eigen lijden op te heffen. 

Dus durven delen met anderen. Mensen opzoeken. De verbinding aangaan. 
Wij maken met z'n allen het systeem waarin we leven. Als dat systeem gekenmerkt wordt door hebzucht, heb ik daar ook mijn deel aan. En is het tijd om te kijken waar mijn hebzucht in zit en hoe ik vrijgeviger kan worden. 


Het Drieluik 'De Drie Vergiften' is online te zien op http://www.bosrtv.nl/news.aspx?lIntEntityId=524

Geen opmerkingen:

Een reactie posten