vrijdag 8 mei 2015

Kan ik van mezelf een nieuw, beter persoon maken?



Is mijn persoonlijkheid maakbaar? Hoe vaststaand is mijn karakter? En wat is het dat  van mij een andere persoon maakt dan een ander? Dit zijn vragen die mij uitermate interesseren. Omdat het iets aanraakt, iets bevraagt, namelijk mijn 'ik' wat ik heel vaak automatisch als een vanzelfsprekendheid ervaar. 

Het lijkt vaak alsof er aan dat 'ik'  niet  te tornen valt. 

Vorige week werd de eerste uitzending van DWDD University over de wondere wereld van de hersenen uitgezonden. In die uitzending werd een fragment getoond uit een britse documentaire over een man (vader van twee kinderen) die door een auto-ongeluk (waarbij hij frontaal met zijn voorhoofd tegen de voorruit is geklapt) ernstig hersenletsel opliep. En dat letsel was  vooral in het gebied dat de 'frontale lob' wordt genoemd. 

De frontale lob zorgt voor remmingen. En bepaalt dus ook voor een belangrijk deel ons gedrag, en onze persoonlijkheid. Die man was ontremd. En dat zag je heel duidelijk in dat fragment. Hij schreeuwde abnormaal hard en onredelijk naar zijn kinderen. Je zag gewoon dat het niet klopte. Dat er een steekje los was. Het was afschuwelijk om te zien. Zijn vrouw zei: ik weet niet wanneer  welk deel van zijn karakter opkomt. Het is hier net dr. Jekyll and mr. Hyde. 

Feitelijk was die man 'zichzelf niet meer' en soms wel. Zo 'vaststaand' is dat 'zelf' dus niet..

Zou je bij wijze van spreken dan aan iemand, als dat al ooit zou kunnen, een nieuw stel hersenen kunnen geven, zodat diegene bijvoorbeeld beter kan functioneren. Of minder depressief is, of wat dan ook. En wordt diegene dan ook een ander persoon? 

Voordat ik met (zen)meditatie begon had ik vaak last van depressies en een laag zelfbeeld. Ik heb nooit de meditatie als een soort therapie gezien. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het me eem heel eind geholpen heeft waardoor ik nu nauwelijks meer last daarvan heb. 

In zen-meditatie oefenen we veel met koans. Zinnetjes die je niet met je verstand op kunt lossen, maar waardoor je genoodzaakt wordt om buiten het logische denken om te gaan. En dat is eigenlijk wel interessant. Want het zorgt ervoor dat je even buiten dat 'pakketje' dat je zo goed kent,  treedt.  En ik bedoel met 'pakketje' Het hele samengestelde beeld van wie je denkt te zijn. Je naam, je leeftjd, je beroep, je onzekerheden, je successen, al dat soort dingen. De dingen die ervoor zorgen dat je een gevoel/idee hebt van 'dit ben ik'.Dat pakketje laat je even los. Omdat het eenvoudigweg in de weg zit, als je je koan op wilt lossen. 

Voor mij heeft dat ervoor gezorgd dat mijn hele idee over dat zelf in de loop der jaren losser is geworden. Ik zie er de relativiteit van in. Dat pakketje dat 'marja timmer' heet kan ik veranderen. 

Ik ben er van overtuigd dat wij zelf voor een groot deel bepalen welke verbindingen onze hersens aangaan. Welke paadjes onze hersenen bewandelen. Ik denk dat het  niet zozeer de situatie is die bepaalt hoe we zijn. Het is de manier waarop wij reageren op die situatie, en waarop we omgaan met de situatie.  Dát bepaalt hoe we zijn. 

Ook gepubliceerd in het Boeddhistisch Dagblad (http://boeddhistischdagblad.nl/47767-kan-ik-van-mezelf-een-nieuw-beter-persoon-maken/)

  1. Lo Blom zegt: 10 mei 2015 om 08:51

    Je hebt het over “beter persoon”. Mag ik dat ook vertalen naar “beter mens”? Mvg

    Lo




  2. Judith Nachtschade zegt:

    Je zegt dat je ervan overtuigd bent, dat mensen zelf bepalen welke verbindingen de hersenen aangaan.
    Het lijkt me dat de meneer uit het genoemde voorbeeld niet “zelf” wil reageren op de manier zoals hij reageert.
    Hoe zie je dit dan?


    • Marja zegt:

      Dat denk ik ook Judith, dat die man daar niks aan kan doen. Maar het schijnt wel zo te zijn dat je hersenen altijd weer nieuwe verbindingen aan kunnen gaan. Zelfs als er beschadigingen zijn opgetreden.


  3. maud van der kloet zegt:

    Bekijk deze link;
    https://www.youtube.com/watch?v=xAdMbNI8u2M ;
    The ego illusion ~ Alan Watts


  4. kees moerbeek zegt:

    ‘Ik ben er van overtuigd dat wij zelf voor een groot deel bepalen welke verbindingen onze hersens aangaan.’ Inderdaad Marja, hoewel we het fijne er nog lang niet van weten. Het is de overtuiging dat we onze eigen baas zijn, die telt. Zelfs al zou dat tegen beter weten in zijn, of haaks staan op wat wetenschappelijk bekend is. 

    Overigens vindt niet iedereen zichzelf handelingsbekwaam. Er zijn er die ervan overtuigd zijn dat het Lot, de Voorzienigheid, het Volk of enig Opperwezen aan al hun touwtjes trekt.

    https://www.youtube.com/watch?v=AyenRCJ_4Ww


Geen opmerkingen:

Een reactie posten