woensdag 3 december 2014

De baard van Bodhidharma


Kunst is soms net zo raadselachtig als koans. Als ik in een museum loop, zie ik mensen vaak naar de titel naast het kunstwerk kijken. In een poging misschien wel om er 'iets van te begrijpen'. Met een koan doe je dat in eerste instantie ook. Je zoekt naar een houvast, iets waardoor je het met je gewone verstand vatten kan. En dat is ook de reden waarom koans 'onbegrijpelijk' zijn. Omdat het je natuurlijk dwingt om uit dat verstand, dat denken te gaan. Zou dat met kunst ook zo zijn?

'Waarom heeft Bodhidharma geen baard?' is een bekende koan. (Bodhidharma is volgens de verhalen degene die het boeddhisme van India naar China bracht) En ik moet er altijd om grinniken als ik die koan hoor, omdat op elke afbeelding waar Bodhidharma op staat, de man is afgebeeld met een gigantische baard.  Een baard waar je niet omheen kunt. 
Dus ook toen ik deze cartoon tekende, moest ikzelf de hele tijd grinniken. Maar mijn vriendin zag er de lol niet van in, helaas. Misschien is dat met iedereen die deze cartoon ziet wel het geval. En is de enige die er lol aan beleefd heeft, ikzelf. Nou ja, dat moet dan maar...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten